Tajuk: Sumber Segala Cahaya
Kitab asalnya bertajuk (Misykat Al-Anwar)
Oleh: Imam Al-Ghazali
Sinopsis
Hidup ini terdiri dari susunan cahaya-cahaya. Alam dipenuhi oleh cahaya-cahaya lahiriah yang dicerap oleh mata, dan cahaya batiniah yang dicerap oleh akal. Cahaya-cahaya itu melimpah dari satu kepada lainnya,
seperti melimpahnya cahaya dari pelita. Bila kita umpamakan pelita itu sebagai cahaya kudus kenabian
(an-nur an-nabawiy al-qudsiy), maka ia memperoleh limpahan cahayanya dari ruh-ruh alam atas (alam malakut). Dan semuanya memuncak dan menunjuk ke arah sumber cahaya, iaitu Allah. Dialah “Cahaya di atas cahaya”(nur ‘ala nur). Begitulah cahaya-cahaya itu memancar dari satu titik menyebar ke seluruh isi alam.
Dengan cahaya pula Tuhan memperkenalkan DiriNya. Allah menjelaskan tentang
Dirinya sebagai cahaya. Sebagaimana termaktub dalam surah An-Nur ayat 35 bahawa,
“Allah adalah cahaya langit dan bumi”.
Kitab ini merupakan tafsir sufistik Imam Al-Ghazali atas surah An-Nur tersebut yang dianggap sebagai sentral tasawuf. Ia juga merupakan karya yang sangat canggih di antara karya-karya tasawuf lainnya.
Sedemikian canggihnya karya ini, sehingga oleh para ahli ditempatkan dalam maqam (peringkat)
tertinggi karya-karya tasawuf bersama beberapa karya lain Imam Al-Ghazali dan magnum opun sufi-sufi besar lainnya. Meskipun ringkas, kitab ini merupakan sumbangan yang sangat menentukan
bagi upaya memahami tasawuf Imam Al-Ghazali.
Kitab yang setebal hampir 140 mukasurat ini dibahagikan kepada 3 bab kesemuanya..
1. Hakikat Cahaya
2. Permisalan dalam Al-Quran
3. Hijab Antara Allah Dan MakhlukNya.
Kitab asalnya bertajuk (Misykat Al-Anwar)
Oleh: Imam Al-Ghazali
Sinopsis
Hidup ini terdiri dari susunan cahaya-cahaya. Alam dipenuhi oleh cahaya-cahaya lahiriah yang dicerap oleh mata, dan cahaya batiniah yang dicerap oleh akal. Cahaya-cahaya itu melimpah dari satu kepada lainnya,
seperti melimpahnya cahaya dari pelita. Bila kita umpamakan pelita itu sebagai cahaya kudus kenabian
(an-nur an-nabawiy al-qudsiy), maka ia memperoleh limpahan cahayanya dari ruh-ruh alam atas (alam malakut). Dan semuanya memuncak dan menunjuk ke arah sumber cahaya, iaitu Allah. Dialah “Cahaya di atas cahaya”(nur ‘ala nur). Begitulah cahaya-cahaya itu memancar dari satu titik menyebar ke seluruh isi alam.
Dengan cahaya pula Tuhan memperkenalkan DiriNya. Allah menjelaskan tentang
Dirinya sebagai cahaya. Sebagaimana termaktub dalam surah An-Nur ayat 35 bahawa,
“Allah adalah cahaya langit dan bumi”.
Kitab ini merupakan tafsir sufistik Imam Al-Ghazali atas surah An-Nur tersebut yang dianggap sebagai sentral tasawuf. Ia juga merupakan karya yang sangat canggih di antara karya-karya tasawuf lainnya.
Sedemikian canggihnya karya ini, sehingga oleh para ahli ditempatkan dalam maqam (peringkat)
tertinggi karya-karya tasawuf bersama beberapa karya lain Imam Al-Ghazali dan magnum opun sufi-sufi besar lainnya. Meskipun ringkas, kitab ini merupakan sumbangan yang sangat menentukan
bagi upaya memahami tasawuf Imam Al-Ghazali.
Kitab yang setebal hampir 140 mukasurat ini dibahagikan kepada 3 bab kesemuanya..
1. Hakikat Cahaya
2. Permisalan dalam Al-Quran
3. Hijab Antara Allah Dan MakhlukNya.
No comments:
Post a Comment